måndag 10 februari 2014

Jag och Sverige

Idag har vi fortsatt att diskutera om vår första tid i Sverige. Vi berättade vad som kändes bra eller mindre bra. Vi berättade också vad som kändes konstigt eller annorlunda jämfört med våra hemländer. Allt som vi pratade om samlade vi till en tankekarta på tavlan.



Det fanns mycket som kändes bra i Sverige. Naturen är fin och ren och man kan vara ute i naturen och t.ex. fiska eller åka sidor. Vi har rätt att bestämma själv vem vi vill gifta med och vi respekterar andra människor. Barnen har det bra - alla barn ska gå i skolan och man får inte aga barn. Vi känner oss fria och trygga i Sverige.


Finns det något som är dåligt i Sverige? Ja, vi tycker att vintern i Luleå är kall och mörk. Det är också svårt att ta körkort och få ett riktigt jobb. Det kan också vara svårt att få svenska vänner. Sommaren är fin med det kan vara svårt att sova på nätterna eftersom solen är uppe dygnet runt. Vi får många brev och speciellt i början är det svårt att förstå dem.



Sedan finns det mycket som kändes annorlunda eller konstigt när vi flyttade till Sverige.
Familjerna ser annorlunda ut här. Många bor ensamma eller är sambo och gamla människor kan bo i äldreboende. Eleverna kallar lärare med namn och kvinnorna kan jobba med alla yrken, till exempel med att köra buss. På sommaren åker man båt på havet och på vinter kan man köra bil eller promenera på havet. När man ringer till vårdcentralen så kan man få svar av en telefonsvarare - inte en människa.

Väggarna och golv i Sverige är inte ofta av sten utan av trä. Även män är pappalediga när barnen föds och männen diskar, lagar mat, tvättar kläder och städar hemma. På sommaren är solen uppe dygnet runt och vi har sommartid och vintertid. Många cyklar och promenerar - också gamla människor.





5 kommentarer:

  1. Det är mycket intressant att läsa vad ni tycker om Sverige.
    Jag tycker om sommaren därför att solen skiner dygnet runt,
    men jag gillar också vintern därför att solen inte skiner.
    Jag tycker om mörkret och kylan men också ljuset på sommaren.
    Konstigt?!

    SvaraRadera
  2. I Sverige tycker jag om på sommaren. Det är solen lång tid och det är ljuset på sommaren. Det är finna blommor på gården och bredvid vägen. Jag kan plocka bär och svamp i skogen. Ibland ska jag fiska på sommaren. Jag tycker om plomenera till skogen på sommaren.

    Suphawan Kasemphan

    SvaraRadera
  3. Hej Suphawan!
    Visst är sommaren i Norrbotten fin. Jag längtar efter att sitta ute jättelänge på kvällen. Jag längtar också efter att få sitta ute på balkongen för jag brukar äta frukost där och grilla mat. Det smakar så mycket godare!
    //Arja

    SvaraRadera
  4. Jag längtar på sommaren eftersom det är skönt att vara ute .jag brukar ofta att promanera från hem till skolan.jag känner mig glad och frisk på sommaren .
    anab

    SvaraRadera
  5. Hej Anab!
    Jag tror att alla längtar efter sommaren.
    Tror du att sommaren komnmer tidigare nu när det är vårväder redan i februari? Jag gissar i alla fall att snön är borta redan i april.

    //Arja

    SvaraRadera