fredag 28 februari 2014

Min första tid i Sverige


Jag kom till Sverige den 4 december 2010. Jag gick till polishuset kl. 16. Det var kallt och mörkt. Jag träffade en polis i receptionen. Han frågade mig olika frågor med hjälp av en tolk. Jag och mina barn följde polisen till ett sovrum och polisen hjälpte med sängkläder och mat. Jag bodde där i tre dagar och jag åkte sedan till Gävle. Jag sov en natt i Gävle. Sen åkte jag till Gällivare med tåg.



I Gällivare var det mörkt och mycket snö. Migrationsverket mötte oss på tågstationen. Vi åkte bil och de visade olika platser i Gällivare t.ex. sjukhus, Röda korset och affärer. Sedan åkte vi till flyktingförläggningen. Det var ett stort hus med fem familjer. Jag tyckte att det var ett konstigt hus. Golvet och väggarna var av trä och man kunde inte låsa alla dörrar. Nyckel hade man bara till ytterdörren. Men familjerna hjälpte mig att få mat och de visade allting som jag behövde kunna i början. Migrationsverket skickade många brev men jag kunde inte läsa dem. Det var svårt.

På sommaren var det fint. Det fanns många blommor och det luktade gott. Mina grannar solade i bikini och det var konstigt tyckte jag. Många flyktingar från Eritrea hade picknick utomhus och de åt kyckling med ris och drack kaffe. Vi gick i kyrkan för att be till Gud med prästen i Gällivare. Många kvinnor badade i badhuset och de duschade tillsammans, vilket var nytt för mig. I Sverige är människorna snälla.

Elsa 2:2 C


1 kommentar:

  1. Hej Elsa!
    Vilken resa du och din familj har gjort! Gällivare är en fin liten stad. Jag, Mirjam och Arja var på en utbildning i Gällivare i höstas. Vi var på hotellet på Dundret och det var en fantastisk utsikt där! Det verkar som att du trivdes bra i Gällivare? Vad tycker du är den största skillnaden mellan Gällivare och Luleå?

    //Elin

    SvaraRadera