torsdag 6 februari 2014

2:2B läser boken Kärlekshunden tillsammans

Kärlekshunden

Han heter Martin. Han sjunger i kör.
Han sjunger på torsdag varje vecka.
Martin tittar på Fanny.


Fanny sjunger också i kör.
Hon är glad.
Hon har långt mörkt hår.
Hon pratar med Martin.



De pratar om allt på rasten.
Martin frågar: Tycker du om djur?
Han tycker om Fanny.
Hon är snygg.

Det är fredag.
Det är blåsigt, kallt och lite snö.
Martin binder hunden Zita vid ett träd,
nära ett kafé.

Martin och Fanny träffas på kaféet.
De beställer kaffe och tårta.
De sätter sig och pratar.
Fanny ser sin mamma ute.
-Åh, nej! Min mamma kommer!



Fannys mamma kommer och hälsar på Martin.
De sätter sig och fikar tillsammans.
-Usch! Jag såg en hemsk hund där ute! säger Fannys mamma.
Martin säger inte att hunden är hans.

Martin och Fanny kramas men hon är ledsen.
Hon måste gå hem och hjälpa sin mamma.


Martin och Zita promenerar långt i skogen på eftermiddagen.
Han tänker på Fanny.
Vad gör Fanny nu? undrar han.
Zita springer runt och nosar.


Fanny står vid diskbänken.
Hon skalar potatis 
men hon är mycket arg och ledsen.
Hon ville inte gå hem 
men hon måste hjälpa sin mamma.
Mamma bestämmer mycket, tänker Fanny.
Fanny är vuxen och hon vill bestämma själv.



Fanny sitter i hallen och ringer i telefon till en kennel.
Hon vill köpa en speciell hund som heter golden retriever.


På kvällen går Martin och Fanny på bio.
De sitter stilla bredvid varandra och tittar på filmen.
Martin håller Fannys hand.



Efter bion promenerar de hand i hand.
De pratar inte så mycket men de kramas och pussas mycket.
Martin tycker om Fanny och hon tycker också om honom.



Martin måste gå hem därför han måste rasta Zita.
Fanny måste också gå hem därför hon ska gå upp tidigt i morgon. Hon ska åka buss och göra ett ärende.

Martin säger: Jag kan skjutsa dig. Jag har bil.
Fanny nickar.

På morgonen åker de tillsammans till ett ställe.
Fanny håller i kartan och berättar vart de ska åka.



Martin och Fanny stannar utanför en kennel.
De går och tittar på varandra.
De är lyckliga.
Framför de sitter en hund och väntar.



Martin håller om Fanny.
Hon håller i en valp.
Det är en golden retriever som Fanny köper.
Nu berättar Martin till Fanny: Jag har också en hund. Hon heter Zita och jag vill att du ska träffa Zita.
Båda tycker om hundar.






2 kommentarer:

  1. Många människor i Sverige gillar hundar, precis som Martin och Fanny.
    Jag hade tidigare en hund. Det var roligt att leka och träna med hunden. Men det var inte lika roligt att vakna tidigt på morgonen och gå ut på promenad.

    Har du något husdjur (t ex hund eller katt?), eller känner du någon som har ett husdjur?

    //Elin

    SvaraRadera
  2. Vad fint ni har jobbat! Jag har läst boken kärlekshunden och tyckte att den var bra. Tyckte ni om boken? Jag vill också ha en hund men jag får vänta med det därför att jag jobbar så långa dagar. Hundarna tycker inte om att vara ensamma. Jag köper kanske en hund när jag blir pensionär ;-)

    //Arja

    SvaraRadera