fredag 28 februari 2014

Min första tid i Sverige

Sverige har fyra årstider vår, sommar, höst och vinter. Jag kom till Sverige på sommaren i mitten av juni. Jag älskar att sola och promenera med mina barn. Sverige har en fin sommar och blommor. Jag tycker om att äta grönsaker och glass på sommaren. På sommaren kan jag inte sova. I Sverige finns fina blommor, träd och stränder. I Sverige är det konstigt på vintern för det är kallt, mörkt och det finns mycket snö. Jag har problem med snön för jag halkar lätt. 
Många människor i Sverige är snälla med varandra. Men det är svårt att bli kompis med svenska människor. I Sverige är det positivt med sjukhus, människor och trygghet. I Sverige är skolan bra och de har långa raster. Barnen erbjuds många möjligheter och många aktiviteter, t.ex. kan de träna fotboll och basket, simma i badhuset, dansa och kvinnor och män arbetar tillsammans. Det är negativt att jag har svårt att få svenska vänner och det är svårt att ta körkort och söka jobb.
I Sverige är det mycket bra att det kommer vatten när man öppnar kranen. Det kommer kallt vatten och varmt vatten från samma kran. Det är fantastiskt för mitt hemland hade vi problem med vatten.  
I nästan varje svensk familj finns många husdjur. Människorna är duktiga på att rida och på att ta hand om hästar. I Sverige är man mycket snälla med djur som katter och hundar. I Sverige tycker man om potatismos och köttbullar, palt och surströmming. Det finns olika lagar och regler i Sverige t.ex. skolplikt. Man måste respektera barn och det finns ingen barnaga.
Av: Soheir Kamar



1 kommentar:

  1. Hej Soheir!
    Jag har också svårt att sova på sommaren! Det är tur att det finns bra rullgardiner. Du skriver att det är vanligt med husdjur i Sverige. Vilka husdjur är vanliga i ditt hemland?

    //Elin

    SvaraRadera