fredag 28 februari 2014

Mina tankar om Sverige



Det var vår 2010 när jag kom till Sverige. Det var lite snö och halkigt. Det var annorlunda för mig. Det var första gången jag såg snö. Människorna i Sverige är snälla. De är snälla mot djur. Därför är djur snälla mot människorna. Sverige har fräsch luft och vacker natur. Sverige har bra vatten och smakar jättegott. Det är inte som i mitt land. I mitt land kan man inte dricka från kranen. Maten i Sverige är inte bra för mig men jag har inga problem att laga mat. 
Sverige har bra regler för mat och kontrollerar jättemycket. Sverige har många regler. I Sverige kan man inte slå barn. I Sverige måste barn gå i skola. I Sverige måste man ha barn i bilbarnstol. I Sverige kan man inte köra bil utan bälte.  Jag tycker det är jättebra. I Sverige kan man tro som man vill. Det finns i Sverige olika kulturer och olika religioner. Sverige har bra bostäder och  alla måste ha ett hem. Sverige bygger hela tiden nya lägenheter. 

Sverige är ett bra land tycker jag. Jag tycker att det är bra att Sverige har regler med skola, barn, trafik, skatt och försäkringskassa. Jag tycker att det är bra och positivt med frihet, regler och sjukhus. Jag tycker att det är svårt att söka jobb. Det är negativt att många bor ensamma eller på äldreboende. Jag tycker att vädret är konstigt.

 Khaled 2:2C


1 kommentar:

  1. Jag tycker att vädret är konstigt nu. Jag väntar fortfarande på vintern.
    Du skriver att Sverige har fräsch luft och vacker natur. Brukar du vara ute i naturen? Vad brukar du göra i naturen?

    //Mirjam

    SvaraRadera