fredag 28 februari 2014

Jag och Sverige

 

Först när jag kom till Sverige var det sommar och jag tänkte att Sverige är ett jättefint land. Då var det mycket grönt och det fanns samma vackra träd som brukar finnas i mitt land. Solen uppe var hela dygnet och det var alltid ljust. När det blir vinter då blir det mörkt och man halkar mycket.
Jag trivs i Sverige. Svenska människor är jättesnälla och de hjälper varandra. I Sverige kommer breven direkt hem. I mitt land brukar man hämta breven från någon butik eller på posten. När jag kom till Sverige var det svårt att läsa brev.
Jag minns en speciell händelse när jag gick till en kolonilott för första gången. Man odlade grönsaker vid kolonistugan och jag såg för första gången en gris.
En svensk tradition är midsommar. Man äter färsk potatis med lax eller sill och till efterätt äter man jordgubbar. I Sverige finns det olika regler. Alla barn måste gå till skolan. Lärare straffar inte barnen. I Sverige finns dagis där man kan lämna sina barn och sen kan man gå på jobbet. Det kostar ingenting att gå till skolan och barnen får gratis böcker. I Sverige bor gamla människor i äldreboende för att regeringen hjälper dem. När jag promenerade på vägen tänkte jag att i Sverige är trafikreglerna mycket bra.
Rukshana 2:2 C

2 kommentarer:

  1. Du har skrivit en fin text om dig och Sverige, Rukshana! Vad roligt att du trivs. Jag förstår dig att det var svårt att läsa brev när du kom till Sverige. Det skickas många konstiga brev med svår svenska.
    Vad gör du när du får ett brev som är svårt att förstå?

    //Mirjam

    SvaraRadera
  2. Hej Mirjam! min kompis Rukshana brättade tre år senadan men just nu hon är duktiga att läsa brev och förstår vad handlar om brevet. Anab

    SvaraRadera