fredag 28 februari 2014

Min första tid i Sverige


 

Jag kom till Sverige för första gången sommaren 2010. Det var lite kallt för mig på sommaren. Jag såg många olika blommor på gårdarna och vid vägen. Det var konstigt för mig att solen var länge uppe på sommaren. Första dagen i Sverige väntade jag på att det skulle bli mörkt på natten. Klockan tolv frågade jag min sambo om klockan var trasig. Han berättade att klockan fungerade bra. Jag kunde inte sova eftersom det var soligt och ljust. Min sambo visade för mig speciella gardiner som gjorde att det blev mörkt i rummet. 

Människorna i Luleå var snälla med mig och grannarna kom och hälsade på mig. Jag hade en granne som kom varje dag till mig och hon lärde mig att prata svenska. Första tiden kändes det konstigt för mig att man kunde dricka vatten direkt från kranen.  Det var konstigt också ute på vägen. Jag och min sambo promenerade runt sjön bakom SFI-skolan. Jag såg att många människor promenerade på sommaren och jag såg att också gamla människorna kunde promenera på vägen.








I Sverige tycker jag om sommaren och de fina skogarna. Jag kan se olika djur i skogen t.ex. ren, igelkott och hare. På sommaren kan jag plocka bär och svamp i skogen.
I Sverige finns många olika maträtter som vi kan äta. I Luleå finns thaiaffärer också. Jag kan köpa thaimat i affären och jag lagar thaimat och äter thaimat varje dag hemma.

 


Det är bra att bo i Sverige. Man hjälper barnen med olika saker innan de blir 18 år. Men det är svårt att söka jobb i Sverige. Ibland när jag är sjuk och måste jag boka tid till vårdcentralen och då väntar jag i kö länge. 

Goong 2:2 C

1 kommentar:

  1. Det är många köer i Sverige och man får vänta mycket, både på jobb och sjukvård. Jag tycker att det är bra att skriver det som är både negativt och positivt i Sverige.
    Är du ute mycket i naturen? Vad tycker du bäst om i naturen och vad tycker du sämst om i naturen?

    //Mirjam

    SvaraRadera