onsdag 13 maj 2015

Studera hemma 15 maj

På fredag får 2:1 C och 2:2 C studera hemma. Ni har en läxa som ni ska ha med er på måndag 18/5 när ni kommer till skolan. Läxan är att berätta två sanningar och en lögn.
Skriv tre korta berättelser från ditt liv. Två av berättelserna ska vara sant, en ska vara en lögn.
Här kan du läsa tre exempel. Vilka tror du är sant? Vilken tror du är en lögn?

Berättelse 1:

När jag var ung arbetade jag i en tidning. En dag ringde en förening till tidningen och ville att jag skulle komma och skriva en artikel om flygning. Jag åkte med bilen till flygplatsen.När jag var framme där fick jag höra att jag skulle skriva om segelflygning. Det betyder att man flyger som en fågel, utan motor. Planen var liten men hade långa vingar. Jag satt på stolen fram och en man satt i stolen bak. Sedan drog en motorflygplan oss upp så att vi kom upp i luften.Vi flög uppe bland molnen cirka 15-20 minuter. Det var jättetyst. Och det var jätteroligt!

Berättelse 2:

När jag var barn ville jag gärna bli frisör. Jag satt ofta och lekte med andras hår, kammade håret och gjorde flätor. En dag när min mamma lagade mat i köket och min pappa arbetade ute hämtade jag min lillebror. Jag satte honom på en stol, satte en handduk på hans axlar och började klippa håret. Det blev inte så snyggt för jag var bara sex år gammal.  Mina föräldrar blev inte så glada! Och jag blev inte frisör!

Berättelse 3:

När jag var i USA en gång gick jag in i en restaurang. Den restaurangen lagade traditionellt mat från södra USA.Servitören rekommenderade en maträtt som var deras specialitet.  Jag beställde maträtten. Det smakade lite som fågel och lite som fisk. Den var också ganska starkt kryddat. Jag tyckte att maten smakade ganska bra och frågade servitören vad jag hade ätit till middag. Krokodil, berättade han till mig. Du har ätit krokodil till middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar