fredag 5 september 2014

En speciell tid i mitt liv

Jag ska berätta om en speciell tid när jag bodde i södra Burma. Mitt hemland hadet olika krig och det var mycket problem därför flyttade vi till skogen nära Thailand. Jag hade med mig min pojke som heter Phyo Zaw Win och han var 4 månader. 
Vi stannade i skogen 4 år men hade inget hus utan vi bodde i en liten stuga som var byggd med bambo.
Året 1992 föddes min dotter och 2 år senare föddes min andra son i skogen. 
År 1997 i skogen började ett stort krig och vi flydde till Thailand och promenerade i 7 dagar. Det fanns mycket höga och  många berg i skogen och vi promenerade ibland uppåt, ibland neråt. Det gick sakta och vi hade mat bara för några dagar. Vi hittade i skogen 
lite banan och också träd.
Sen träffade vi människor som arbetade för FN nära Thailand och de hjälpte oss att få bra mat, kläder och olika saker. Mina barn var inte i skolan. I bland var vi sjuka och det fanns inte medicin, bara lite naturmedicin. Vi bodde i Thailand men jobbade inte utan FN hjälpte alltid oss. 
Vår första dag i Sverige var den 20 november 2008.

Det var en mycket glad dag för oss och här finns det bra skola, sjukhus, bra medicin och bra mat. För oss är den 20 november en speciell dag varje år.

- Thay Win


1 kommentar:

  1. Oj vad fint du har skrivit Thay Win! Det måste ha varit svårt för er att fly kriget.

    Kan inte du skicka din text till Regnbågen? Den skulle passa jättebra dit eftersom temat denna gång är "Demokrati".
    /Arja

    SvaraRadera