onsdag 3 september 2014

En speciell dag i mitt liv


En speciell dag i mitt liv var första gången jag reste till Sverige. Det var 4 november 2011. Jag och min sambo hade ordnat ett turistvisa för mina besök i Sverige. Han hade kommit till Thailand två veckor innan jag skulle resa, för att ordna med kläder och annat som jag behövde för mina besök.

Dagen för min resa hade kommit och jag var lite nervös och samtidigt var det spännande. Jag hade många tankar i mitt huvud. Skulle jag trivas i Sverige och kunde jag hitta vänner för att prata med om mitt hemland?

Vi reste sen på kvällen den 3 november. Flyget skulle ta cirka 12 timmar till Stockholm. Jag försökte sova på planet men det var inte många minuter jag sov.
Efter vi landade i Stockholm tidigt på morgonen fick vi vänta på planet till Luleå. Jag fick nypa mig armen för att veta att jag inte drömde men jag var i Sverige.
Vi gick ut från flygterminalen i Stockholm. Det var mycket dimma och kallt men jag tyckte om luften. Den var så ren och ljuvlig att andas.

Senare flög vi vidare till Luleå. Det var en kort flygtur på ca en timme.När vi landade i Luleå så åkte vi taxi till Hertsön. Jag tycket att det var stort och fint. Jag tyckte om det på en gång. Det såg trevligt ut ute med träd och buskar men de hade inga löv. Min sambo sa: Efter sommaren faller alla löv och blommorna vilar men när det blir vår vaknar de igen. Han berättade att det kommer bli snö och riktigt kallt snart.

Vi vilade lite och sedan åkte vi till olika affärer för att handla mat och annat som vi behövde. Vi åkte till Elgiganten och till affärer som sålde mat från Thailand samt några andra affärer.
Vi körde runt lite i Luleå för han ville visa mig staden. Vi åkte hem till Hertsön och packade upp alla saker jag hade med mig och som vi hade köpt.
Jag var ganska trött efter min första dag i Sverige. Vi gick och sov tidigt. Det hade verkligen varit en speciell dag och jag var lycklig.

- Konchanok



3 kommentarer:

  1. Jättefin text om din speciella dag. Det låter som att du kom till Sverige på hösten - stämmer det? Många tycker att vintern är en jobbig årstid. Tycker du det också eller gillar du vintern?
    /Arja

    SvaraRadera
  2. Den bästa dagen i mitt liv var att flytta till Sverige


    Den bästa dagen i mitt liv var när jag och mina barn kom till Sverige fösta gången. Det var den 8 december 2018. Jag och barnen flyttade ensamma till Sverige utan att min sambo hämtade oss i Thailand. Innan jag skulle resa tänkte jag mycket om hur ska jag kunna klara av livet i nytt land, nytt språk och nytt samhälle. Det var det största steget jag har tagit att leva här.



    Klockan 01.10 gick vi in i ett stort plan och flygplanet började flyga från Thailand till Sverige. Flyget skulle ta cirka 11-12 timmar till Arlanda flygplats i Stockholm. Barnen blev rädda och nervösa eftersom de aldrig hade varit i ett flygplan. Det var spännande och de hade många frågor om Sverige men tyvärr, jag kunde inte förklara för dem därför att jag inte visste det heller.



    Efter 12 timmar landade vi I Stockholm på eftermiddagen. Där fick vi vänta på resväskorna i 1 timmar, sedan gick vi ut från flygterminalen och vi träffade min sambo. Han gav en stor bukettblommor till mig och han kramade alla. Det var mycket snö överallt och väldigt kallt och mörkt men jag tyckte om snön och den friska luften. Barnen blev överraskade att de såg riktig snön. "Äntligen ser vi en riktig snö!" sa de. Senare åkte vi bil till Eksjö stad. Det skulle ta ungefär 3-4 timmar från Stockholm till Eksjö stad. Mina barn somnade inte även om de var jättetrötta. Det var spännande för dom att se allting nytt här. Sambon berättade om årstiderna i Sverige medan han körde bil hem till Eksjö. Han sa att han tycker inte om vintertiden för att det är kallt och mörkt.



    Klockan 14.30 vara vi hemma. Det var en lång resa för mig och barnen men de såg inte trötta ut därför att de var nyfikna hela tiden. Vi satt i soffan och vilade en liten stund. Jag gick ut och tittade mig omkring på vårt fina hus. Huset låg nära centrum ungefär 700 meter från busstationen 500 meter och från skogen 1 kilometer. Sedan åkte vi till centrum och handlade vinterkläder och några saker som vi behövde i olika affärer. Där träffade jag två thaikvinnor och vi pratade lite om vädret i Thailand. Jag blev jätteglad för att jag skulle kunna träffa och umgås med dem flera gånger. Det var mörkt ute när vi åkte tillbaka hem. Jag och barnen var ganska trötta efter första dagen I Sverige men vi hade den bästa och lyckligaste tiden.



    Jag och barnen tycker om Sverige väldigt mycket. Det är verkligen ett fantastiskt land , rent vatten, vacker natur, enorm skog, otrolig tradition och underbara människor. Här trivs vi verkligen bra men vi saknar fortfarande vårt hemland!





    //Salintip



    SvaraRadera