fredag 5 september 2014

En speciell dag

Jag heter Zenfira. Jag kommer från Azerbajdzjan. Den 20 augusti har jag varit 5 år i Sverige. När jag kom till Sverige var det sista dagarna på sommaren, men vädret var bra. 
Vintern gillar jag inte i Sverige. Jag bodde 3 år tillsammans med några olika kvinnor i Råneå. Några var snälla och sjuka. Ibland bråkade de med varandra. Jag gillar inte det.
Efter permanent uppehållstillstånd började jag bo ensam. Men jag var inte så glad. Jag var stressad. Jag ville hitta sommarjobb, men jag hittade inget.
Jag tänkte gå till SFI. Lärare Mirjam träffade mig först. Lärare sa att 15 augusti på fredag är det friluftsdag. Jag lovade till Berith att jag skulle ta med mig ostrulle. Berith sa att det är mumsigt.
-Den dag delade lärarna oss i 4 grupper. Lärarna fixade väldigt roliga spel. Denna dag skrattade jag mycket. När vi var ute med SFI kompisar kom jag i håg mitt jobb i Azerbajdzjan. 15 augusti var special dag för mig.

- Zenfira


4 kommentarer:

  1. Grattis till 5 åri Sverige! Jag hoppas att du får snart ett arbete så att du kan tjäna egna pengar.
    /Arja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir känt att tjäna,egna pengar,men hus det måste jag.Läsa svenska ganska mysket och träffa dig kanske för att träna på prata.

      Radera
  2. Du skriver och berättar att friluftsdagen påminde dig om ditt arbete i Azerbadjan. Vad arbetade du som där?
    Hälsningar
    Mirjam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag yobbade som lärare.Jag yobbade på lågstatiet i en skola staden som heter Baku.Mina eleverna var mycket glada när vi var ute och lekte tillsamans.

      Radera