måndag 3 mars 2014

Stora skillnader mellan Sverige och mitt hemland


Första dagen när jag kom till Sverige var det 2010-08-06. Det var sommar. Jag kom till från Kenya direkt till Luleå. Vi kom till Luleå mitt på dagen. Vi hade armbandsur och när vi tittade i klockan var det natt men det var ljust ute. Det var en spännande skillnad mellan Sverige och Kenya. 


Nästa dag gick vi till Coop Konsum i Mjölkuddens centrum. Vi behövde köpa mjöl, mjölk, socker och te. I mitt hemland köpte vi socker i 50 kilos paket och med mjölken var det också samma sak. Men här var det bara 2 kilo mjöl i paketet. När vi behövde betala satt en kvinna i kassan. Vi gav pengarna till henne och hon svarade ”Tack”. Vi började gå ut från affären eftersom t i mitt språk betyder tack ”Gå härifrån!”. Kassörskan började ropa på oss men vi fortsatte att gå fortare för vi var rädda för henne. Hon ville bara ge tillbaka pengar till oss men vi visste inte det. Min stora syster gick tillbaka i affären och hon hämtade växelpengarna.

Vi gick hem men vi hade inte tänkt på att titta på lägenhetsnummer innan vi gick till affären. Vi promenerade en liten stund och försökte komma ihåg var vår lågenhet ligger. Vi tänkte att vi gick på fel sida. Sen gick vi på andra sidan men vi var tillbaka igen på samma plats efter 30 minuter. Min syster ringde till hennes dotter och frågade vad lägenheten hade för nummer. Hon berättade lägenhetsnumret men vi behövde en gatuadress av henne. Hon svarade fel nummer och vi fortsatte att leta var lägenheten ligger men det blev bara fel. Vi ringde igen till henne och vi bad henne att gå ut och titta om det fanns ett annat nummer. Vi var lättade när vi hittade lägenheten. Efter några veckor hade vi lärt oss var lägenheten ligger när vi gick ut. 

Sverige är ett bra land att leva därför att det finns skog och rent vatten, bra mat och många läkare som kontrollerar sjukdomar. Svenska regeringen hjälper ofta fattiga länder. Svenska folket tycker att alla människor är lika värda. Just nu är vi vuxna och vi kan studerade vidare på universitet om vi kan eller vill. Sverige är det bästa landet i hela Europa. Jag säger tusen gånger tack till Luleå därför de hjälpte mig när jag kom till Sverige och jag fick ett bra liv här. När jag bodde FN-lägret i Kenya i 23 år var det svårt att leva där. Vi saknade mat, medicin, skolor och vatten. I flyktingförläggningen mellan Kenya och Somalia fanns det ingen trygghet.
 Anab 

3 kommentarer:

  1. Hej Anab!

    Vilka roliga anekdoter! Jag kan tänka mig att kvinnan i kassan blev förvånad när ni sprang ut! Du skriver att man kan studera som vuxen i Sverige. Vill du fortsätta studera efter SFI?

    //Elin

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!
    första vill jag tacka till alla lärare som jobbar Vuxenutbildningen i Luleå. Sedan det är bra fråga. JO jag vill studera till vidare .

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vi lärare på steg 2 säger tack och lycka till nu när du börjar D-kursen. Vad roligt att du vill studera vidare! Vad skulle du vilja studera efter SFI?

    /Elin

    SvaraRadera