tisdag 4 mars 2014

Jag och Sverige

Jag heter Prapatsorn Jullajoem och kommer ifrån Thailand. Jag är 39 år och jag kom till Sverige 2010. Första gången när jag kom till Sverige var det spännande att se allt ute. Jag såg gamla hus och naturen var fin och ren med mycket träd och sjöar. Jag kan cykla eller promenera på vägen på sommaren. Sverige har mycket blommor och gamla traditioner och kultur till exempel midsommar. Jag tycker det är bra.


På vintern är det kallt och mörkt men fint eftersom det finns snö. Allt är vitt och ibland reflekterar solen på snön. Man kan åka sidor och barn leker ute i snön. Man kan promenera på isen eller fiska, pimpla på isen det sommar. På vintern är det lätt att man blir sjuk.
 

Människorna som jag känner är snälla. Jag känner till några lagar och regler i Sverige. Jag tycker det är bra t ex att man inte får köra bil om man dricker öl.
Finns det något som är dåligt för mig? Ja, om jag är mycket sjuk kan jag inte köpa medicin själv. Jag måste vänta länge på bussen. Det är också svårt att ta körkort och få ett riktigt jobb. Om jag köper elektronik måste jag prova varan själv hemma, man kan inte prova den i affären. 

Det är konstigt för mig med pappalediga män och att solen är uppe dygnet runt och att det finns sommar- och vintertid. Man måste byta tid på sommaren och vintern. Man kan också åka buss med hunden. 

Prapatsorn

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vad itressant att läsa dina tankar. Jag vet att du har en baby som är född i Sverige. Hur länge var din man pappaledig?
    Tycker du om att plantera blommor på din hustomt?
    /Arja

    SvaraRadera