fredag 14 november 2014

Mormor till min kompis

Min kompis mormor heter Zahra. När jag var i Iran hade jag en kompis. Hennes familj bodde nära min lägenhet. Hennes mormor var mycket snäll. Jag brukade gå till hennes hem och prata med henne. Zahra var liten och kort kvinna. Han hade stora och mörka ögon. Han var mycket fin fast han var en gammal kvinna och hela håret blev vitt. Han var verkligen väldig snäll kvinna och var tystlåten och försiktig kvinna.

En dag berättade hon om sitt liv. Hon föddes i liten by i Afghanistan. Hon var 11 år när hon gifte sig med en gammal man. Jag frågade henne: ”Varför gifte du dig? Du var mycket ung”. Hon svarade att under den tidpunkten stal talibanerna många flickor. Därför var mina föräldrar rädda att jag också blev stulen av talibaner. Han gifte sig med en gammal man som heter Sakhj. De fick 5 eller 6 barn. Två flickor och jag tror 4 pojkar. När hennes man dog hade hon 6 små barn. Han tvingades att jobba. Han gick till andra lägenheter och städade lägenheterna. Men hon fick lite pengar. Men hon måste jobba eftersom barnen och hon själv behövde mat. Hon fick hämta mat och hon hade mycket svårt liv.

Men jag är ledsen för hennes barn
När hon blev gammal var hennes barn inte snälla med henne. Varje dag grät hon och sa att det är så orättvist att när de var små jobbade jag hårt och gifte inte mig igen. Men nu är de stora och de är inte snälla med mig. Nu är hon död och lever inte. Men jag kan aldrig ta bort henne från mitt minne och jag kan inte glömma henne därför att hon var en klok och arbetsam kvinna.

Tahereh

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det är tråkigt att man inte kan ta hand om sin mamma som har arbetat så hårt för sina barn. Och jag tycker också att det är hemskt att man måste gifta sig när man är bara ett barn och med en gammal man. Man kan bara hoppas att de tiderna är förbi där barnen måste gifta sig.
    /Arja

    SvaraRadera