måndag 16 juni 2014

En barnsaga från Kurdistan

Det var en gång får som hade tre barn. Fåren måste gå ut och hitta mat till barnen. De bor i skogen och det finns många farliga djur där. Får lärde sina barn att inte öppna dörren. Hon sa till barnen att när jag kommer hem sjunger jag så här ”Öppna, öppna dörren det är mamma. Mamma har mycket mjölk i brösten. Mamma har ätit mycket mat. Nu kan ni öppna dörren”.
När hon sjöng till barnen lyssnade en varg och bestämde. Nu kan jag äta barnen. Jag sjunger så att de tänker att det är mamma. ”Öppna, öppna dörren det är mamma. Mamma har mycket mjölk i brösten” sjöng vargen.
Barnen sprang och tittade från fönster men de såg att det inte är mamma. De så att du inte är mamma. Mamma har vit hand inte svart.

Vargen tänkte lura dem. Det fanns mjöl där. Vargen stoppade handen i mjölet och visade till barnen. De öppnade dörren. Mamma var på väg hem och hon var nästan hemma. Vargen hade ingen tid att äta lammen. När fåren kom hem skrek hon och grät. Hon sa att mina barn är borta härifrån. Vargen tittade på henne när hon grät. Vargen kunde inte äta barnen. Vargen kom tillbaka med barnen och den sa ”Förlåt mig, jag var så hungrig”. Och de bestämde sig att bo tillsammans som bra kompisar. Mamma lovade att inte lämna lammen ensamma hemma något mer. 

Parvin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar