onsdag 30 april 2014

Valborgsmässoafton och första maj

Valborgsmässoafton firar man 30 april. Det är då man säger att våren börjar.

På valborgsmässoafton brukar man tända stora eldar som kallas majbrasor. Vid brasan kan man grilla korv. Man kan lyssna på sånger och tal om våren och ibland har man fyrverkerier. Många människor har fest med familjen och vänner. 



Första maj är arbetarnas dag i hela världen. Det är en dag då de flesta är lediga från jobbet.

På första maj är det många som går ut på stan och demonstrerar tillsammans med andra. De skriver på plakaten  texter som t.ex.: Mer pengar till skolan! Bättre vägar till Norrbotten! Fred på jorden! Sex timmars arbetsdag! Många politiker talar under första maj och man kan lyssna på sånger om demokrati. 












Läxa till 2:1 C och 2:2 C

1. Berätta hur ni firar sommaren eller våren i ditt land. Tänder man eldar då? Vad gör man? Om ni inte har en fest för våren eller sommaren kan du skriva om en annan fest som ni har i ditt land.

2. Hur firar man första maj i ditt land? Kan man demonstrera i ditt land? 
Om du skulle skriva något i en plakat  och protestera, vad skulle du skriva då?

Skriv i bloggen eller lämna din text på måndagen 5/5 till din lärare.

19 kommentarer:

  1. På eftermiddagen klockan sex gick jag och min familj till Hertsö centrum för att fira Valborgsmässoafton. Det var 30 april 2014. Vi lyssnade på sånger och tal om våren. På marken fanns stor ved. Många människor väntade för att titta på elden och de brann veden över marken. Alla människor klappade och visslade för valborgsmässoafton. Vi grillade korv och fikade och drack kaffe. Det var roligt.
    Tesfagaber .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att ni har haft en fin kväll vid majbrasan. Speciellt barnen tycker att det är jätteroligt att grilla korv. Kul att ni gick och firade valborg.
      /Arja

      Radera
  2. Min hemland brukar man har på semester och Man resa till andra ställer eller andra plast.På sommaren har vi inte fest.Första Maj vi demonstrera inte min hemland.Vi har inte fest på våren.Man brukar inte tänder eller elda.Därför att jag bodde i Burma sjutton år aldrig hörde jag inte.Min hemland brukar man har stor fest i Augusti.
    Tee moo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske så att ni väntar inte på sommaren och våren lika mycket som vi - ni har ju sommar hela året. Vi i Sverige och Norrbotten har lång vinter och våren är så välkommen. Vad är det ni firar i Augusti? Skriv gärna lite om det.
      /Arja

      Radera
    2. Det är kulturen.Vi har stora fest i Augusti och alla ledig få på jobb två,tre dagar.Laga vi mycket mat.på morgon klockan tio börjar vi gör fest och går vi runt varje hus.Många ungdomar hälsa sina varandra och pratar vi roliga saker.Det tyckte mycken roliga.

      Radera
  3. Egypten firar vi påsk i dag den 21 april. Då går hela familjen ut till en park eller cornichen i alexandria. Familjen tar mat med sig och dricker te,saft eller coca-cola och berättar och barnen leker olika leker. Första maj går man på gatan sjunger och har flaggor i händerna. Människor promenerar och tittar människor promenerar och tittar.Människor är lediga på första maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sohier kamar.

      Radera
    2. När Ramadan är slut samlas människor i tre dagar och har fest tillsammans.Man äter fisk, räkor och många sorters kakor. Olika nötter är populära.
      Sohier kamar

      Radera
    3. Det låter som om första maj är en riktigt fin familjefest i Egypten. Här i Sverige är valborg familjens fest och första maj firar vi arbetarna.
      Tack Soheir!
      /Arja

      Radera
  4. I mitt hemland Etiopien firar vi inte första maj. Etiopien ligger nära ekvatorn så vi har inte samma årstider som i Sverige. Det är inte lika stor skillnad mellan sommar och vinter som i Sverige. Vi firar istället korsafton 16 september. Det är en religiös högtid. Vi tänder också stora eldar och sjunger psalmer.I Sverige håller politiker tal första maj. I Sverige längtar alla efter sommaren efter en lång vinter. Jag också!
    Meron 2:1C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint du har skrivit Meron! Det var intressant att läsa om korsafton.
      Jag längtar också efter sommaren - speciellt idag när det har snöat i natt.
      /Arja

      Radera
  5. I Colombia brukar man inte fira sommar eller våren men finns många fest i Colombia.
    Den mest populär firrar man i januari och april.
    På fest brukar man dansar och dricker med sina vänner mellan den är karnevalen och fest katolska.
    På det fösta maj kan man demonstrera och brukar man låna en present sina vänner som jobbar.
    Jag skulle protestera att de skulle betala mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patricia 2.2C

      Radera
    2. I Colombia har ni också sommarväder hela året så ni saknar kanske inte sommaren lika mycket som man gör i Sverige. Det skulle vara roligt men en riktigt karneval i Luleå också.
      Tänkte du att du skulle vilja att man betalar bättre lön?
      /Arja

      Radera
  6. I mitt hemland vi har inge majbrasor. Första maj i Burma är arbetarnas dag och det är en dag de flesta lediga från jobbet. Många folk gå ut på stan och samlade tillsammans och demonstrera. Eftersom de vill ha bättre arbetslön skolan och många människor behöver jobb.

    //Thay Win

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur är det i Burma idag? Är det lättare att demonstrera idag än tidigare. Jag tycker att männiksorna i Burma är jättemodiga som vågar protestera mot militären och diktaturen.
      /Arja

      Radera
  7. På onsdag den 30 April mina barn gick med sin pappa till banankuller i Herston för eldar som kallas majbrasor. Min stora son ringde mig därifrån och sa till mig att mamma är mycket stor brand här och många folk kom hit med sina familjen. Han sa till mig att mamma, kan du komma här.Jag sa till honom att tyvärr, jag kan inte komma nu eftersom jag lagar mat för er . Mina barn var mycket glad, när de kom hem.
    Första maj var arbetarnas dag i hela världen. Jag hade ledig från Skolan. Jag åkte till min komps hem för träffae henne,Hon var många gånger bjöd mig.

    Rukhsana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken trevlig text Rukshana. Vad synd att du kunde inte gå med din familj till majbrasan men roligt att du fick träffa din kompis.
      /Arja

      Radera
  8. I Ghana firar man första maj. Det är en ledig dag och barnen leker hela dagen. Vuxna grillar och dricker. Ibland spelar de musik. På kvällen går de ut med kompisar, dansar och har bra tid.
    Akua

    SvaraRadera