torsdag 10 april 2014

Studiebesök på Kulturens Hus

Kan man måla utan att se? Hur känns det att vara synskadad eller helt blind?

Det fick vi prova på Kulturens Hus. Först fick vi se en film där några blinda från Polen målade. Sedan fick vi ta på oss en ögonbindel och måla ett minne på ett papper med våra fingrar. Vi fick tre färger: rött, blått och gult. I den gula färgen fanns det sand och i den blåa färgen fanns det sågspån för att vi skulle känna skillnaden mellan de olika färgerna.












Berätta hur det kändes att vara blind för en liten stund?
Vad tyckte du om studiebesöket?
Vilket minne målade du? Berätta om din målning.

17 kommentarer:

  1. Jag var på Kulturens hus 2014-04-07. Först tittade vi på en film och de var alla blinda på filmen. De kan höra och känna. De är jätteduktiga men jag kände mig ledsen för att de är hela livet blinda. Jag ritade Etiopiens flagga i 30 minuter som blind. Jag tyckte att det var tråkigt. Jag tänker att hur kan människor leva utan att inte se .

    Mhrate

    SvaraRadera
  2. Jag gick till Kulturens hus den 28 mars och jag träffade två kvinnor på kulturens hus. De jobbar där. Sen tittade jag på en film om de blinda och hur det gick att måla med fingrar. Färgerna var blå, gul och röd. De förstod vilka färgerna var med handen. Jag tränade samma som blinda och jag målade himlen, moln, gräs och havet. Jag var blind en halvtimme och det var svårt.
    /Elsa

    SvaraRadera
  3. Jag gick till Kulturens hus med elever och lärare. Jag tittade först på filmen med blinda män och kvinnor. De ritade och målade. Jag och elever lyssnade på två kvinnor som jobbade på Kulturens hus. De pratade om människor som är döva, stumma eller blinda. Sen gick min grupp till ett annat rum för att måla. Jag hade en ögonbindel och målade med färger gul, blå och röd Jag ritade fisk, blommor och sol men inte så bra. Det är mycket svårt för blinda människor.

    Soheir

    SvaraRadera
  4. På Kulturens hus träffade jag en kvinna. Hon berättade om personer som är blinda och som kan måla mycket bra. De var inte ledsna. De var glada och målade med sina händer. Jag provade att måla med min hand men min lärare gjorde mig blind med en ögonbindel. Jag målade en brand.
    /Patricia

    SvaraRadera
  5. Jag var den tredje mars till Kulturens hus med min lärare och mina kompisar. Där fanns två kvinnor. Vi tittade på en film med blinda män och kvinnor. De hade många olika färger. De målar och vet vad som är i bilden och vilken färg. De tänker att de lyckas.
    Jag tränade att måla med ögonbindel framför ögonen. Jag kände att det var svårt för alla. Jag hoppas att de blinda får bra i livet.
    /Fathia

    SvaraRadera
  6. Vi gick till Kulturens hus den 28 mars 2014. Vi träffade två kvinnor som jobbade i Kulturens hus. De berättade om blinda på en film. Vi tittade på blinda kvinnor som jobbade med en bild med olika färger. Efter tjugo minuter satt vi på stolen och de gav till oss olika färger. Färgerna var gul, röd och blå. Den gula färgen var blandad med sand. De gjorde mig blinda med ögonbindel. Jag målade solen som skiner på morgonen och på kvällen över havet. De fotograferade mig som blind när jag kämpade med olika färger.
    Jag väntade tio minuter men det var svårt att vara en blind man för hela livet men blinda människorna respekterar hela livet.
    Tesfagaber

    SvaraRadera
  7. Det var mycket rolig när har vi varit i kulturens Hus.Först tar av kläde sedan kommer en kvinnan och hon berättade hon om film.Hon sa på film.Det är test står på Engelska.Ska jag översätta eller ska ni läser själv.En killa sa kan du översätta på svenska sedan gick vi i film rum och kollade vi film efter film vi kom andra rum och satt vi i rum och började målade efter målade gick vi nere och kollade vi några saker.Det kändes jag mycket roligt.
    Tee Moo

    SvaraRadera
  8. Jag gick till kulturens hus med klass kompisarna. Vi träffade två kvinnor som de jobbade på kulturens hus. Seden tittade vi en film om blinda personer som målade med handen och foten. Sedan gick vi och målade i ett annat rum. Jag tog på mig en ögonbindel och jag målade en sol, moln, himlen, och havet med olika färgerna gult, blått och rött. De satte sand i gul färg och satte spån i blå färg. Jag kände kanske konstig att måla jag täckte. De är duktiga att lava med blindhet.

    // Sureewan 2:1 C

    SvaraRadera
  9. förra veckan på torsdag gick jag och mina klasskompisar till kulturhuset. Vi träffade en kvinna som jobbar där. Hon presenterade sig själv och sedan visade hon en film för oss om blinda som målade. De var från Holland. sedan fick vi gå till ett annat rum där två kvinnor satte ögonbindel på oss och sedan fick vi prova måla, Det fanns tre färger gul, röd, blå. För att man skulle veta vilken färg det var så var det sand i den blå färgen, i gula var det spån och i den röda ingenting. Jag målade solsken och en man som promenerade.Det var jätte roligt men mycket svårt som blind.


    Meron 2:1C

    SvaraRadera
  10. Jag fick prova att måla på kulturens hus..Vi promenerade till kultur hus. Vi traffade två kvinnor som jobbar där.Först såg vi en flim. Vi tittade på två blinda manniskor och de kunde måla och de förstod olika färger. Jag tränade samma som de blinda och provade måla. Jag tänkte att det var jatte svårt att vara blind och måla. Jag målade träd och sol. Jag anvande olika färger och jag vet inte vilka färger jag anvande .
    Rukhsana

    SvaraRadera
  11. Jag har varit i kulturens hus 2014-03-2 med mina klasskompisar. Vi träffade två kvinnor som jobbar där de presenterade sig själv och sedan visade de en film för oss om blinda som målade.De var från Polen. Vi fick gå till ett annat rum där kvinnorna satte ögonbindel på oss. Sedan fick vi prova måla. Det fanns tre färger där gul, blå och röd. Jag målade ett hjärta. Det var ganska roligt men mycket svårt. Jag var hemskt ledsen för blinda människor.

    Parvin

    SvaraRadera
  12. Den 10 april var vi studiebesök på kulturhus.vi promenerade tillsamman till kulturhus.Först träffade vi två kvinnor de var mycket snälla och glad.Vi tar av kläder och lämnade alla väska sedan gick vi till en rummet och tittade oss en film den här filnamn kom från till Poland och adlar om människor som inte ser har måla något.
    Sedan kom vi tillbaka i andra rummet och började oss måla också .Det var mycket svårt för mig men jag täkter mycket roligt bara roligt.Jag skulle måla en stora fågel men det inte fågel. Det är mycket svårt man kan måla utan ser.Alla mina kompisar bliv mycket glada den här dagarna.
    poemet


    SvaraRadera
  13. Föra vecka besökte vi på kulturens hus. Först samlade vi och sen träffade två kvinna. De berättade att måla som blinda människor sen visade dom filmen.
    En kvinna översatte på svenska och dom var jätte snäll. När jag målade som en blind var de jätte svårt för mig och jag tyckte att de var kul.

    //Thay Win

    SvaraRadera
  14. Vi gick till kulturen hus på måndag klockan 8;50 . Jag med Arja och tre elener träffade två kvinnor . Vi hälsade första på varandra . Sen tittade vi en film om blinda målate . När filmen slutade vi gick till annat rum . Alla måste stänga ögonen och måste känna tre färger röd, blå, guld , och vi måste måla . Sen tvättade händerna . Sen gick jag till lotsen .
    Tahereh Ghorbani .

    SvaraRadera
  15. Jag satt på stolen vid borte och målade. Jag målade ett hav och fiskar och solen. På bordet låg papper och tre tallrikor med förger: gul,blå och röd. Jag kände mig ledsen om människor som är blinda. Anna:

    SvaraRadera
  16. Jag satt på stolen vid ett bord. Jag hade ögonbindel. Jag målade på papper färger. Det var svårt . Påpappertallrik hade jad tre färger : röd, gul, blå. Jag målade sol, hjärta, åska och blixt. Jag tycker synd om människor som är blinda. LARISA.

    SvaraRadera
  17. Jag på måndag kom till skolan.Min lärare pratar om Kulturens hus.Jag lärare och min kompis går till kulturens hus.Först träffadevi tvä kvinnor.som jobbade i kulturen hus.Kvinnor informerade om blinda.Alla gå till rum och titta en blindar film.Jag titta en kvinna och tre man de mälade.Jag blev mycket ledsen sedan.Jag titta tre färga.blå .gul och röd.Jag också målade.Zarlasht

    SvaraRadera