måndag 3 mars 2014

Min första tid i Sverige


Jag ska berätta om första tiden när jag kom till Sverige.
Det var på sommaren och det var jättevackert och det var spännande för mig
därför det var ett trevligt nytt land men jag behövde veta vad som händer i landet.
Nu vet jag vad som händer i landet. Sverige har fina vägar, platser och bra skolor
som man studerar i  utan att betala pengar och det är regeringen som betalar allt.
Det gör Sverige till ett jättebra land. Det finns många invandrare som kommer från
olika länder och Sverige säger välkommen. Och de hjälper varandra. Sverige har
bra vårdcentraler och fina sjukhus. I Sverige odlar man träd i skogen och har
bra miljö och regering. Regeringen arbetar för att miljön blir fin och grön.
Det var konstigt för mig första gången när havet och sjöarna täcktes av
snö och is. En del människor åker skridskor och skidor på havet och det
finns några som kör bil på havet. I Sverige har människor frihet och
män och kvinnor kan gifta sig eller de kan vara sambo med varandra.
I Sverige man kan inte slå barn och det är bra. Om människorna i ett
land slår barn blir det problem i framtiden. 

Jag säger tack Sverige för hjälpen. Tack för att ni hjälper alla invandrare.

Bashir  Mursal.








4 kommentarer:

  1. I Sverige för mig mycket bra och så veckar . Människor är bra. Men så mycket kallt för mig.

    Phensupa Madee

    SvaraRadera
  2. Gillar du att fiska, Bashir? Har du provat att pimpla (fiska) på vintern? Det är jätteroligt, tycker jag.
    /Arja

    SvaraRadera
  3. Jag trivs i sverige men det är mycket kallt .
    Jag vill leva och dö i Norden

    SvaraRadera