måndag 3 mars 2014

Jag och Sverige

Jag kom till Sverige i juni 2012. Sverige är ett jättebra och fint land för mig. De har regler som alla människor följer till exempel: man får inte dricka alkohol och köra bil. Det som var konstig för mig var affärerna, att många människor pratade i mobil på gatan och att alla människor arbetar. 
Många människor på jorden pratar om Sverige och sommaren här. Sommaren är så jättefin. Det är mycket grönt och mycket sol också. Snön är konstig. Innan jag såg snö för första gången var jag nervös. Jag var nervös och jag sade hela tiden: ”När kommer snö, när kommer snö?”. Jag längtade efter snön. 

Skolan i Sverige är för mig samma som i många filmer, den är fin. Polisen i Sverige är lite konstig också för att poliserna är roliga. När jag var för första gången i centrum i Stockholm såg jag poliser som dansade på gatan. 
Det är konstigt också att svenska människor äter klocka 17 eller 17:30. Det är konstigt för i Brasilien äter vi middag klockan 19 eller 20. I Sverige finns det olika nationaliteter. Det finns många personer som inte är svenska. Svenska människor är faktiskt jättesnälla. De hjälper varandra. Svenska människor tycker om att baka. Sverige har jättemånga organisationer. t ex i politik, skolor, sjukhus och fabriker etc.
Esrom

1 kommentar:

  1. Hej Esrom!
    Nu har du varit i Norrbotten och Sverige på vintertid och sett snö. Vad tycker du om snön? Är det fortfarande spännande med snö?
    /Arja

    SvaraRadera