torsdag 26 mars 2015

Skrivgrupp tisdagar

Vi tränar koppla ihop huvudsatser med:


och

eller

men

utan

för

Han bor i Boden och kommer från Stockholm.

Vill ni gå på bio eller titta på film hemma?

Jag studerar på sfi men mitt barn studerar på grundskolan.

Han träffar inte sina barn utan han jobbar hela dagen.

Min pojke är hemma för han är ledig.

Jag är trött jag vilar en stund.

Vi tränar bygga ut huvudsatser med bisatser som börjar med:


att

som

när

om

Min mamma säger att min familj saknar mig.

Jag har två döttrar som är vackra, så jag är stolt över dem.

Jag bodde i Thailand när jag var liten.

När jag var liten bodde jag i Thailand.

Jag dricker kaffe jag kommer hem.

jag kommer hem dricker jag kaffe.

Jag kan hjälpa dig om du behöver hjälp.

Om du behöver hjälp kan jag hjälpa dig.

Kan du skriva fler meningar?

Klicka på kommenterar och skriv fler meningar med huvudsatser eller bisatser.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar