fredag 2 januari 2015

Min mormor Fatima

Min mormor heter Fatima, hon är 80+ år gammal. Hon har fem barn: fyra flickor och en son. Min mormor är tredje barnet bland syskonen. Hennes man dog när barnen var små. Hennes familj bodde i en liten stad vid Mogadisho, det är 110 km dit. Där föddes hon och hennes barn och där föddes jag och mina syskon också. Hennes familj har mangoträd och jordbruk. Jag började skolan där och gick i 8 år och fick betyg och slutade därefter.  
                                             
Jag och mormor bodde tillsammans hos hennes dotter som hette Aysha. Hon är moster till mig. Hon är gift och har barn. Hon bor i Somalia i Mogadisho. Jag hjälpte henne och jobbade på hennes apotek, men nu bor hon i Storbritannien med barn och barnbarn.

Min mormor är snäll, glad, social och hon tog hand om sina barn och barnbarn, men nu bor hon i Yemen med sin son och mina syskon tillsammans. Hennes son har en son,  han är gift med min lilla syster och de har tre barn. Mormor vill att vi ska resa och träffas där, men jag ringer henne varje vecka. Någon gång hoppas jag att jag kan träffa henne.  J       

Fathia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar