tisdag 26 augusti 2014


Arbeta med nyheter

Idag har vi arbetat  i mindre grupper med olika nyhetsartiklar. Först tittade vi på och diskuterade bilder och rubriker. Sedan började vi arbeta med  texterna. Det fanns många nya ord i de olika texterna. Varje grupp fick välja två nya ord som vi sedan diskuterade i hela gruppen. Vi valde dessa ord:

en översvämning -ar
(en) räddningstjänst
ett val-
att välja / väljer / valde / har valt/
ett betyg -
ett ordningsbetyg
tillåtet
förbjudet
EM (Europeiska Mästerskapen)
att lyckas  / lyckas/ lyckades / lyckats/
en fackförening -ar
en gräns -er
(en) tårgas


Uppgift:

Klicka på "kommentarer" här nedanför.
Välj 3 ord (från ordlistan ovanför) och skriv egna meningar med dem.

Lycka till!

//Elin


34 kommentarer:

  1. Hej ...Jag heter tahereh ..jag ska brätta om en katastrof i Halland. ..
    Halland ligger i södra Sverige, mellan Malmö och Göteborg. I Halland regnade mycket och blivit översvämningar. Det har kommit in vatten i många hus. Många människor har fått lämna sina hus. De kunde inte köra bilen på vägen.
    Hela veckan kommit det regnade där. Räddningstjänsten hjälpte till de. De bygger skydd mot vatten . Erik bor på byn i Halland. Den heter Getinge. ... I Getinge finns skolan, dagis och vårdcentraler. Alla platser stänga ... Erik säger nu har jag 35 cm vatten i lägenheten. ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tahereh!
      Du sammanfattar nyheten mycket bra! På tisdag ska du få berätta om den för dina klasskamrater. Titta gärna på orden här ovanför och försök skriva meningar med 3 av orden.

      //Elin

      Radera
  2. För mig är det viktigt att lär sig nya ord på nyheterna från Sverige. Luis Carlos.

    SvaraRadera
  3. I mitt land finns det ofta översvämningar och dåliga räddningstjänsten. Det finns få statligt stöd för personer som har dessa problem. Luis Carlos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Luis Carlos!
      Du skriver att det ofta är översvämningar i ditt land. Det är tråkigt med naturkatastrofer, och tyvärr verkar det bli vanligare och vanligare. I helgen kunde man läsa i nyheterna att det är stora översvämningar i Skåne.
      VI har tur som bor i Norrbotten. Här kan det regna mycket, men vi har inga stora översvämningar. Vad brukar du göra när det regnar?

      //Elin

      Radera
    2. Jag bär rätt kläder för att komma ut. Luis Carlos

      Radera
    3. När regnar mycket jag står på hemma och ska jag titta på tv. Luis Carlos

      Radera

  4. Varje år i södra mitt land blir översvämningar och sjunka ett antal bostäder och jordbruksmark De räddningsarbetare och hjälpa människor från översvämning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Soheir!
      Det är tur att det finns räddningsarbetare som kan hjälpa till vid katastrofer!Jag visste inte att det finns översvämningar även i Egypten. Finns det andra naturkatastrofer i Egypten?

      //Elin

      Radera
    2. Det finns i södra Egypten ibland översämning från nilen och det finns andra naturkatastrofer som jordbävning ibland också

      Radera
  5. Sedan 2 månader sen regnade mycket i Afghanistan och en by förstördes . Alla husen förstördes och mycke folk dog därför att alla husen var mycket gamla . Räddningstjänsten kunde inte hjälpa dem därför att när de ska hjälpa andra personer dog dem därför alla husen var byggda på en kulle. När alla personer ska hjälpa dem var alla människor och husen under jord .Tahere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tahereh!
      Det låter som en fruktansvärd katastrof! Jag förstår att räddningstjänsten har problem att hjälpa när husen ligger så högt upp. Vilket nummer ska man ringa om man behöver kontakta räddningstjänsten i Afghanistan?

      Radera
  6. Hej Jag varje dag vaknade jag klockan sex.Jag åt frukost och borstade tänderna.Jag klädde på mig mina klädeer och sedan gick jag till busshållplatsn .Jag studerade på sfi och vi började skolan klockan 8.15 varje dag. I skolan pratade ,skrev och läste vi svenska .Ibland hade läraren ett test på det som vi skulle oss. I skolan hade jag alla mina kamrater så jag tyckte att var är roligt att gick till skolan varje dag. Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad bra att du trivs i skolan! Vad brukar du göra när du är hemma?

      //Elin

      Radera
  7. ett betyg. Jag gjorde national provet i juni och jag väntar på betyg.
    förbjudet. Det är förbjudet att röka cigaretter i vårdcentral.
    väljer. Jag väljer en bra bok.
    Rukhsana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rukhsana!
      Du visar att du förstår och kan använda orden. Bra!
      Du skriver att det är förbjudet att röka cigaretter i vårdcentralen.
      Finns det något som du vill förbjuda?

      //Elin

      Radera
  8. I mitt hemland det är ovanligt med översvämningar nu.

    Jag tycker att det är mycket farlig med tårgas i ögonen.
    Der är bra att det finns gräns mellan alla länder för att sjukdomar inte smittar.

    Parvin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Parvin!

      Du använder orden bra!
      Du skriver att det är ovanligt med översvämningar i ditt hemland nu.
      Finns det andra naturkatastrofer i ditt hemland?

      //Elin

      Radera
  9. Jag heter Layla
    Det är förbjudet i islam äta griskött.
    Det var myckte krig i Somalia om gränser.
    Det är förbjudet att drick öl i Somalia. Layla Jamac ,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Layla!

      Du har skrivit fina meningar!
      Du skriver att det är förbjudet att äta griskött i islam.
      Finns det något som är förbjudet i skolan?

      //Elin

      Radera
  10. Hej jag heter Basel
    Den mars 2004 exploderade en fördämning i syrien. Eftter det blev det en översvämning.
    Det är förödelse för all odlad jord och 400 personer och många djur dog.
    Människor förlorade deras hus för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Basel!
      Vilken katastrof! Kände du någon som drabbades av översvämningen?

      //Elin

      Radera
  11. Hej alla människor i världen. Jag heter Bashir.
    Be ni alla till Gud och håll tummarna för att problemen i världen ta slut.
    Exempel översvämningar eller nånting annan problemen i världen.Och jag hoppas att folk bråkar inte gränsen hela länder.Och inte blir politiken dåligt i hela världen.Det är bra om att människor ta tänk och sluta problemen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bashir!

      Jag håller med dig! Jag hoppas också att människor börjar tänka till lite mer.
      Skulle du vilja arbeta med politik i Sverige? VIlka frågor är viktiga för dig?

      //Elin

      Radera
  12. September 2014 9/3
    Översväningar.Det är naturkatastrofer som förstör jättemycket.Många mäninskor lämnar sitt hem för att de kan inte stamna kvar hemma.
    Det är tillåtet att ta med mat till skloar.På skolan fin ett rum för elever där man kan sitta och äta.
    Det är förbjudet att köra bil utn körkort i Sverige.
    Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann!
      Du visar att du förstår och kan använda orden. Bra!
      Det är nog ganska tur att det är förbjudet att köra bil utan körkort.
      Du håller ju på att ta körkort. Finns det något annat som är förbjudet i trafiken?

      //Elin
      //Elin

      Radera
  13. Jag heter Reza: Jag ska delta i valet och rösta men det är min första gång därfor att tidigare år var jag invandrare och hade inte rösträtt.
    Men nu är jag i Sverige och får rösta..
    Sverige är ett demokratiskt land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Reza!

      Jag blir glad när jag läser din kommentar! Det är jättebra att du använder din rösträtt och går och röstar i valet. Vilka politiska frågor är viktiga för dig?

      //Elin

      Radera
  14. Hej Elin
    Katastrof är det,fördämning var mycket stor.
    Bergis kände jag , därför är det vid från min stad.
    Jag hjälpte många människor då.

    SvaraRadera
  15. Hej Basel!
    Du skriver att du kände Bergis. Är Bergis en person eller en plats?

    //Elin

    SvaraRadera
  16. Hej igen!

    Bergis är nog glad att han har dig som vän! Bor hen kvar i området?

    //Elin

    SvaraRadera